Sunday, April 15, 2007

Trendy=bundiţă

Acum vreo doua saptamani in timp ce zapam pe posturile tv romanesti, am oprit pentru cateva momente la o stire foarte interesanta: marii designeri vestimentari de la Paris si Milano au inceput sa imprumute in colectiile lor de primavara/vara motive specific romanesti-ii, saluri albe lucrate manual, cingatori samd. Stirea, cu evidenta conotatie nationala(sau nationalista daca vreti) marja, din nou, pe ideea ca toate frumusetile si traditiile Romaniei sunt exploatate numai si numai de catre straini...Asa sa fie oare?
In fine..nu despre asta as dori sa va povestesc.Ma gandeam dupa ce s-a terminat stirea cum ar fi daca, intr-adevar, moda ar lua o turnura aparte si ne-am intoarce asa, peste noapte,cum preciza stirea, in trecut, la obiceiuri..Cum ar fi sa vedem iarasi, peste tot, costume populare?
De exemplu, sa trebuiasca sa te trezesti in fiecare dimineata cu jumatate de ora mai devreme decat in mod obisnuit ca sa-ti legi opincile?...Sa conduci cu grija ca, in orice moment, ti se pot lega nojitele la pedala de frana.?Sa iesi pe strada si sa vezi in toate partile femei imbracate olteneste sau reduceri la magazine pentru costumele populare moldovenesti?Nici o emisiune de Fashion Tv fara tambal in fundal?Sau, mai mult, masini de teren si SLK-uri din care ies domnisoare imbracate in haine cu motive maramuresene, eventual purtand, in acelasi stil, clopuri in cap prinse cu agrafe ca nu cumva, la o eventuala cina de afaceri( a prietenilor lor bineinteles) sa le cada in supa ciucurii motului de la clop.

In fine..enumerarea ar putea sa continue..Ceea ce vreau eu sa va spun este ca, oricat de amuzant sau ciudat ar fi, observ(chiar si eu...cu ochii mei de necunoscator...) in tendintele modei "o reintoarcere la origini"; asa ca, urmatorul pas ar fi sa-mi reconsider costumele populare purtate la serbarile de la gradinita..Voi le mai aveti?:)

6 comments:

Unknown said...

Eu n-am avut niciodata costum popular. Cred ca o singura data am purtat pentru un spectacol "Pupaza din Tei" jucat pentru mamici de 8 Martie, dar era imprumutat de nu stiu de unde. Am avut insa, si nu e gluma, strampi (din aia albi) cand mergeam la camin. Ne obligau educatoarele sa venim imbracati asa pentru ora de somn de la 1. Si sa te intrebi de ce ramai cu sechele cand cresti :D ...

Magda said...

eu am fost in liceu timp de 3 ani intr-o echipa de dansuri populare...si chiar daca la inceput am crezut noi ca vom fi cam lame, s-a dovedit a fi una dintre cele mai frumoase si mai "rewarding" experiente din viata mea. nu numai ca am ivatat sa dansez, dar acum stiu sa recunosc provenienta costumeleor, dupa elementele care le formeaza sau culorile predominante...
a fost si cred ca inca mai este o perioada in care sunt readuse la viata(in moda)elemente traditionale..bluzite de tip ie, braie impletite..si tot asa..mie mi-a placut mereu sa le port!

Carmen Boer said...

Pastrarea traditiilor nu a fost niciodata punctul nostru forte. Asta poate si din cauza faptului ca nu am fost niciodata si nici nu vom fi cu adevarat nationalisti. Revenind la costumele traditionale, tin minte ca aveam unul pe la 5 ani, si cred ca ink mai exista la bunica mea acasa. Am mai avut diverse costume cu tenta traditionala la serbarile scolare...Cred ca toate acestea au un anumit impact asupra noastra, se imprima atunci cand suntem copii, si ne raman mereu in memorie. Eu sincer as vrea sa se promoveze mai mult traditiile...pentru ca noi nu prea suntem innebuniti dupa ele (cel putin oamenii de la oras) si e mare pacat. Nu credeti?

Anonymous said...

Cred ca depinde foarte mult de stil..Personal nu simt ca ma incadrez in nici un fel in stilul popular..Nu inseamna ca nu imi place sa admir costumele populare, ci pur si simplu ca nu as merge adopta aceasta moda sub nici o forma..Si oricum nu sunt adepta tendintelor..
Oana

Anonymous said...

MIe imi plac in mod deosebit bluzele gen ie. mi se par diafane si feminine. port din cand in cand astfel de bluzite. Iar unele costume populare mi se par chiar frumoase. din pacate nu se pot purta, ca se uita lumea urat la tine ;)

Anonymous said...

credeti ca v-ar place camasile de ie pe care le vedeti aici? www.artizanart.blogspot.com